torsdag 21 oktober 2010

Ur led är klimatet

För några dagar sedan kollade jag på ett riktigt skrämmande program på Kunskapskanalen om hur människans rovdrift slår mot havets ekosystem. Programmet hette En global utmaning: Kampen om fisken och gjorde mig riktigt orolig. Jag trodde faktiskt inte att det var riktigt så illa ställt med världshaven.

Man kan nu se hela inslaget på UR Play. Alla borde se det! Själv ska jag se över min egen fiskkonsumtion framöver.

Att år 2010 ens diskutera om människans negativa inverkan på klimatet är ett faktum eller inte är för mig ofattbart! Tiden för prat borde vara förbi för länge sedan. Det som behövs är handling och modiga politiker! Annars är det liksom godnatt och tack för fisken. Det känns däremot lite uppgivet.

Jag blev också lite nyfiken på min egen miljöinverkan och blev tipsad om naturföreningens klimatkonto-test. Mitt resultat blev 3.4 ton CO2e. Då var inte min offentliga konsumtion medräknad (ca +2 ton). Häpp. Då äter jag bara vegetariskt (och lite fisk) och åker aldrig flyg. Känns aningen kört.

Skrev även en smått uppgiven sångtext på ämnet:
BEHOVET AV EN NY MILJÖPOLITIK

Vill ställa mig vid sidan av eller slå in några stängda dörrar.
Vill slå alla på käften som bara står där och hurrar
Börjar bli bitter och hård när Tillväxten slår nya rekord.


Man kanske borde ge upp och låta tåget nå sin slutstation
Eller flytta ut till landet och fila på en ny organisation:
Lite sådär: Direkt Aktion - Grüne Armee Fraktion.

Sluta upp med jollret om att konsumenter har nån makt
Ta klimathotet på allvar och ge sig ut på skyddsjakt
Ja! Ge mig lite handling och krut! Festen är slut!

Vill bitchslappa en medelklass som ”bara vill ha”
Spotta på en politik som rabblar maniskt ”bla ha bla ha”
medan naturen vrålar och fiskindustrin trålar...

Vill kapa några flygplan för att ställa in alla turer
Jupp! För vissa sjukdomar så krävs det hårda kurer!
Det är ju något galet med det globala kapitalet

Men jag är själv en del av problemet, ja du vet,
man är ju från Väst, lite blek, privilegierad och fet
Sitter därför kvar på min bakdel spelandes TV-spel.


/ Mattias Dristig, 21 oktober 2010

14 kommentarer:

  1. Då kan du ju gå med i föreningen 10:10 som också tycker att diskussion om huruvida ett antagande är verklighetsförankrat eller inte är fullständigt onödig. Nämnda förening har förslag på hur man ska hantera de som inte vill rasera ett lands ekonomi på grundval av en skakig hypotes, vilken inte på något vis är bevisad.

    http://www.youtube.com/watch?v=JfnddMpzPsM&feature=player_embedded

    En tittare tyckte att budskapet i 10:10:s film var lite luddigt, så han redigerade om den så att den blev såväl kortare som tydligare:

    http://www.youtube.com/watch?v=AmBnVjy4vag&feature=player_embedded

    Om du undrar varför det finns människor som inte riktigt håller med om koldioxidens förmenta förmåga att ställa till med värmekatastrof, kolla "Andas lugnt". Kalasfina bilder och underhållande text, och STOR kunnighet.

    http://andaslugnt.blogspot.com/

    Börje S.

    SvaraRadera
  2. Ja du Börje... Själv tycker jag faktiskt att kampanjen är underbart humoristisk. Att klimatet är uppfuckat ser jag faktiskt som fakta (kalla mig gärna vilseledd) och att ens chansa i sammanhanget känns sådär.

    Jag minns min gymnasielärare i Naturkunskap som redan 1992 bubblade om att det bara var en tidsfråga innan isarna skulle börja smälta pga miljöpåverkan. Vi tyckte att han var komplett galen.

    Och ja: Jag är helt för hårdare restriktioner. Att börja avrätta folk är väl inte aktuellt, trots att den lösningen ibland känns aningen lockande...

    Jag ser det också som en självklarhet att vissa forskare är köpta av globala företag med enda syfte att misskreditera forskning som görs samt agera "moteld" till alla försök att rubba t ex oljeberoendet och biltrafiken.

    M. Dristig

    SvaraRadera
  3. Om du inte har förmåga att se den fascistiska undertonen i 10:10:s reklamfilm tycker jag att det är dags för dig att tänka över din inställning till saker och ting. Hypotesen om katastrofal uppvärmning orsakad av höjda koldioxidhalter i atmosfären (f n 0,039% ) ligger illa till.

    De som satsat sin heder på klimathotet är pressade och ibland, som i den läskiga reklamfilmen du tycker såå mycket om, desperata.

    Räcker inte argumenten, fram med knytnävarna, sedan gatstenarna och till sist kulsprutorna och kanske en och annan självmordsbombare, som så gärna offrar sig för en sak de VET (vad KAN aktivisterna i klimax om frågan egentligen?) "är god".

    Och oljebolagen lägger oerhörda summor på klimathotsfrågan, knappast på skeptikersidan. De lättförtjänta kulorna finns i utsläppsrätter coh i höjda oljepriser.

    Kineserna bygger ett kolkraftverk var10:e dag. De tror INTE på hypotesen, som inte tycks gå att bevisa. Indien hoppade av IPCC p g a av den groteskt felaktiga rapporteringen om glaciärerna.

    Kurvorna för världstemperatur och koldioxidhalt i atmosfären följdes åt under 1900-talets sista decennier. För det senaste decenniets och resterande decennier under 1900-talet finns ingen sådan korrelation.

    Det finns verkligen något som heter klimatförändringar. Naturliga klimatförändringar.

    Det kommer att bli kallt igen. Först är det varmt några år sedan blir det kallt. Njut av värmen istället för att skita på dig i rädsla för en värmeapokalyps som ALDRIG kommer att uppstå på grund av några ynka milliondelar koldioxid mer i luften.

    Börje S

    SvaraRadera
  4. Under medeltiden odlades vindruvor på Grönland, det var långt varmare då än nu. Skillnaden är att de inte kunde skylla på spårgasen koldioxid. Så vad berode den höga medeltemperaturen på då? Vi hade inga bilar eller tung industri, så att skylla på koldioxid håller inte. Varför skylla på det idag? Läs wikiartikeln om climategate, läs in dig på vilka intressen som styr o.s.v. Du kommer få en helt ny bild, där korruption, lögner och pengar kommer långt före "rädda planeten"

    SvaraRadera
  5. Jag erkänner mer än villigt att mina kunskaper i ämnet är aningen begränsade. Men genom en snabb googling hittade jag däremot följande intressanta artikel:

    http://www.math.chalmers.se/~olleh/Stockholmsinitiativet.pdf

    Aha! Det finns två olika fraktioner i frågan. Tror jag satsar på dessa jag:

    http://uppsalainitiativet.blogspot.com/search/label/koldioxid

    Speciellt när vissa företrädare har dessa kopplingar: http://www.aftonbladet.se/ledare/article6673576.ab

    Huruvida jag inte kan se "fascistiska undertoner" eller inte tänker jag inte ens bemöda mig att kommentera annat genom att posta följande klipp (som enligt mig också är humoristiska):

    http://www.youtube.com/watch?v=IJOuoyoMhj8
    http://www.youtube.com/watch?v=oiV_zTOcaVk

    SvaraRadera
  6. Bossieman:

    Låt mig gissa...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilderberggruppen

    SvaraRadera
  7. Bilderberggruppen existerade inte på medeltiden, det gjorde därenot människorna som levde på vinproduktion på Grönland. Täbk själv Mattias, sök en förklaring på varför det gick att odla druvor på Grönland då men inte nu. Varför? Varför följer jordens klimat solens cykler oavsett koldioxidutsläpp eller inte. Just nu är solen i början av den cyklen som ger kallt väder. Nu växer glaciärerna, det blir kalare o.s.v. När den cyklern är slut kommer nästa som kommer ge varmare klimat. Hur förklarar du att temperaturen sjunkt sen 90-talet? Koldioxidutsläpp en har ökat under perioden.

    SvaraRadera
  8. Bossie, du skriver lite tokigt. Är det måhända så att vinet flödar även på kvällskvisten år 2010...? ; )

    Att glaciärerna växer låter f ö taget helt ur luften. Det finns ett gäng isbjörnar som helt klart avfärdar det påståendet som snömos.

    SvaraRadera
  9. Nope, jag arbetar du vet, betalar skatt och så. Skriver från mobilen på jobbet. Ställer frågan igen: Hur kan det komma sig att man kunde odla druvor på Grönland under medeltiden men inte nu? Det borde väl rimligtviss vara tvärtom om det är koldioxiden som är boven bakom allt.
    Sök på glaciärernas tillväxt och se själv, läs och begrunda.

    SvaraRadera
  10. Bossieman: Jag ser fram mot att du redovisar lite källor i ämnet. Man kan hitta allt på nätet. Då du hävdar något borde bevisbördan också vara din. Ser fram mot lite sköna länkar.

    SvaraRadera
  11. Källa för värmen på medeltiden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Medeltida_v%C3%A4rmeperioden Finns hur mycket som helst om detta, länkar och bevis in i döden. Vi odlade t.o.m. vindruvor i Sverige under medeltiden. Skaffa dig en prenumeration på FoF - eller sök på "Grönland" på deras webbsida så hittar du länkar som bekräftar värmeböljan/odlingen av vindruvor o.s.v. på Grönland.
    Det är inte påhittat du vet. det finns historiska dokument och analyser av iskärnor från Grönland som bekräftar värmen under medeltiden.
    Vad menar du på då? Att medeltemperaturen under medeltiden var lägre än nu eller vad?

    SvaraRadera
  12. Min kommentar var tydligen för lång att publiceras, och putz weg var den sedan.

    Jag får väl nöja mig med slut klämmen:

    Om du nu är så ansvarsfull mm som du beskriver dig själv borde du undersöka saken lite mindre fördumsfullt innan du "väljer sida".

    Kvällstidningar är sannerligen inga sanningssökare. Kvällstidningar är populistiska av nödvändighet.

    Du anar inte hur mycket pengar och prestige nästlat sig in i klimathotet.

    I det hela ingår också attacker mot tryckfriheten, ad hominem-attacker mot de som säger emot, rena hot (Greenpeace "if you are against legislation: We know who you are, We know where you work and We know where you live…………") och lögner, överdrifter, statistiskt fusk och övertro på datormodellering av framtiden.

    Klimatfrågan blev till en religion och den som säger emot ska expideras fortast möjligt, se 10:120:s film, där alla som mördar/avrättar under förspeglingen att "ordet är fritt" de som tycker "fel" är auktoriteter.

    DET är fascism, eller envåldsdiktatur att HOTA och verkställa hotet genom att utrota den som kommer till en annan slutsats än vad som behagar diktatorn/auktoriteten.

    Och du som är så ansvarstagande fattar inte det?
    Börje S som slutar nu, innan det blir för långt igen.

    SvaraRadera
  13. Skriver ett nytt blogginlägg som svar till dessa kommentarer.

    SvaraRadera
  14. Vi väntar fortfarande på svar Mattias...

    SvaraRadera